Автор: Наташа Атанасова
Докато в България Дядо Коледа и Дядо Мраз съжителстват в относителен мир, то в Русия битката за надмощие е в разгара си. Стигна се дотам, че депутати и местни политици се обявиха за забрана на фигурките и символите, изобразяващи капиталистическия белобрад старец. И макар двамата мъже да имат доста общо помежду си, в същото време те се различават като представители на Запада и на Изтока.
След края на комунизма, в България образът на дядо Мраз все повече се отрича. Той се смята за идеологическа фигура, наложена от Русия. До голяма степен това е така, но не съвсем. В Съветският съюз дядо Мраз се утвърждава като новогодишен герой през 30-те години на миналия век. По онова време България все още не е била част от социалистическия блок, но наши автори са включили образа му в приказки и песни. Такъв пример е произведението на Елин Пелин „Дядо Мраз и внуците му“.
Във Варна още през 1936 г. е поставена пиесата „Дядо Мраз“. „Тя затрогна до сълзи малките зрители“, пише в. „Варненски новини“ бр. 5523 от 1936 г. В антракта децата са получили подаръци, посочва още вестникът. И макар дядо Коледа да е любимецът на българчетата, защото тъкмо към него те адресират писмата си, малчуганите пазят и образа на дядо Мраз, пеейки популярните за празниците песни, в които той участва.
В крайна сметка и двамата са бели хетеросексуални мъже, което само по себе си е доста противоречиво и не съвсем уместно в съвременната реалност на многообразие и толерантност. Остава само да се надяваме Снежанка да не повдигне обвинения срещу някой от тях, защото тогава ще трябва да ги зачеркнем и няма да има кой да носи подаръци на децата.